Niezbędny środek ochrony osobistej – maseczki ochronne

Robienie zakupów

Zmiany jakie zaszły w naszym życiu przez pandemię, która rozwinęła się w 2020 roku z powodu rozprzestrzeniania się nowego, groźnego wirusa COVID-19, sprawiły, że maseczki ochronne stały się codziennością każdego Polaka. I o ile jeszcze w marcu 2020 roku desperacko ich poszukiwaliśmy, ponieważ brak było tego towaru na rynku, teraz nie ma żadnych problemów ze znalezieniem maseczki ochronnej.

Maseczki ochronne – czy nas chronią przed chorobą?

Nastawienie wobec maseczek ochronnych zmieniało się parę razy na przestrzeni pierwszych miesięcy pandemii. Teraz jednakże nie można już mieć wątpliwości – noszenie maseczek na twarz zdecydowanie ogranicza rozprzestrzenianie się wirusa i jego transfer na kolejne osoby. Nawet proste maseczki zatrzymują cząsteczki wody obecne w wydychanym powietrzu, wraz z którymi przenosi się wirus. Oczywiście, jeśli nie są to specjalistyczne maseczki, nie można powiedzieć, że mają one 100% skuteczność. Zresztą żaden środek ochrony osobistej takiej pewności nie daje. Jednak dla przeciętnego obywatela, który na co dzień nie ma długotrwałego kontaktu z chorymi na COVID-19 np. z powodu wykonywanego zawodu, używanie maseczki ochronnej połączone z zachowaniem zalecanego dystansu społecznego i regularnym myciem rąk, bywa wystarczającym środkiem zapobiegawczym, aby chronić się przed zakażeniem.

Maseczki ochronne – nauczyliśmy się z nimi żyć

Można powiedzieć, iż po miesiącach funkcjonowania w nowej rzeczywistości, nakładanie maseczki ochronnej pomału staje się już odruchem przy każdym wyjściu z domu. Przywykliśmy już również do widoku zasłoniętych twarzy w sklepach i na ulicach. Z powodu anonimowości jaką wymuszają maski na twarz, wiele osób kupując je wybierają te, które mogą coś zakomunikować, albo które swoim wzorem czy kolorem mówią coś więcej o ich właścicielu. Na ulicach można zatem spotkać przechodniów z maseczkami ochronnymi w jaskrawych kolorach, fantazyjnych, kwiecistych i abstrakcyjnych wzorach, reprintach klatek z filmów lub z reprodukcjami słynnych obrazów, z domalowanymi uśmiechami, śmiesznymi hasłami, popularnymi hashtagami, czy zwykłym przyjaznym napisem “Hej!”.